Tidsvagten

Fra digtsamlingen Verdenssøn:

Så dig på gaden under uret
som om alt var dit.
Du stod med nøglen i hånden
og ville åbne til rum
med afklaret stilhed og støv
eller blanke flader
af stadig forandring.
Så gik du og lod mig alene om
at holde øje med tiden
og fylde disse timer
med en omarrangeret tomhed
hvis støj er uforklarlige lyde
og åndedrættet der kun er mit
og altid det samme


Michael Strunges
digt, Tidsvagten, er et af de digte jeg holder meget af. Hver gang jeg læser det kommer jeg i tanke om en af Imam Shafi’is, må Allah være ham nådig, udtalelser:

“Jeg ledsagede sufierne og modtog blot tre ord fra dem:
– Deres udtalelse om at tiden er et sværd: Hvis du ikke skærer med det, så skærer det dig.
– Deres udtalelse om at hvis du ikke holder dit ego travlt optaget med sandheden, så vil det holde dig travlt optaget med falskheden.
– Deres udtalelse om at afsavn er immunitet.”

Berettet af as-Suyuti.

Læs den glimrende lille artikel Time is a sword… Strike a balance,
mutma’inaas side, der indeholder rigtig mange gode artikler og historier.

Til sidst det måske bedste råd jeg kan give; spild ikke din tid her på min blog, der er mange ting du får mere gavn af!

1 kommentar

  1. Just a nobody said,

    april 14, 2008 hos 12:03 am

    “You would measure time the measureless and the immeasurable.
    You would adjust your conduct and even direct the course of your spirit according to hours and seasons.
    Of time you would make a stream upon whose bank you would sit and watch its flowing.

    Yet the timeless in you is aware of life’s timelessness,
    And knows that yesterday is but today’s memory and tomorrow is today’s dream.
    And that that which sings and contemplates in you is still dwelling within the bounds of that first moment which scattered the stars into space.”


Skriv et svar

